vrijdag 24 januari 2014

mijn (kunst) werkcarrière

Terug in de tijd #1 #opruimen

Tijdens het (toch maar weer) uitpakken van mijn verhuisdozen, 
kwam achter een stapel dozen ineens mijn oude schildersmap tevoorschijn!


Uit de tijd dat ik nog 's avonds op de Kleine Academie in Amsterdam zat.
Inmiddels vergeelde tekeningen van bijna dertig jaar oud…

In de map zat zelfs nog een recensie van mijn eerste (en enige) expositie als zeventienjarige.
Uit een periode waarin ik al mijn (puber) emoties er met behulp van verf uit knalde. 



Ik schilderde zelfs op de achterkant van affiches uit de schouwburg.
Waar ik als zestienjarige samen met een cultureel vriendinnetje naar toe ging.


Om na de voorstelling uren bij de artiestenuitgang op de artiesten te wachten.
Robert Long, Leen Jongewaard, Herman van Veen e.d.
Om vervolgens een lach, grap, hand, kus en/of handtekening te krijgen.
(En mijn vriendin advies want zij wilde een serieuze toneelschrijfster worden.)

Later 'bedelden' we net zolang bij de receptie van de schouwburg, 
tot ze een na afloop van alle voorstellingen een affiche voor ons bewaarden.


Na de IVO-MAVO in Aerdenhout ging ik naar de MBO Sociale Dienstverlening in Leiden.
Omdat ik graag in de hulpverlening wilde gaan werken.
Maar de kinderen uit mijn klas en de docenten hadden zelf zoveel problemen...
Dat ik de school en de hulpverlening na al een paar maanden helemaal zat was!

Ik stopte en ging werken in de horeca als barkeepster.
's avonds volgde ik een paar vakken aan de avond HAVO.

Daarnaast deed ik de Kleine Academie in Amsterdam.
Als voorbereiding op het toelatingsexamen aan de kunstacademie.


Ik maakte daar tekeningen op muziek.
In verschillende stijlen en met verschillende materialen.

Tegenwoordig maak ik overigens met name 'droedels'.
 Op mijn papieren tijdens lange vergaderingen...


Ook kreeg ik in Amsterdam les in model en portret tekenen.
We bezochten broodkunstenaars in andere ateliers.
En nooit vergeet ik dat we voor het eerst een naaktmodel moesten natekenen.

Mijn tekeningen waren zo slecht dat ik ze gelijk heb doorgescheurd…
In angst en vol schaamte dat het model ze per ongeluk te zien zou krijgen.
(Dat het model voor zulke beroerde schetsen uit haar kleren was gegaan…)

Alleen een paar zelfportretten uit die tijd zijn nog bewaard gebleven.


We kregen kunstgeschiedenis en leerde een stilleven te tekenen met 'wasco'.


Op de avond HAVO vond ik alleen het vak Nederlands leuk.
Niet de spelling, maar het lezen van romans en schrijven van teksten.
Voor alle andere vakken lukte het niet mijzelf te motiveren.
Waardoor ik onvoldoende opleiding had voor de kunstacademie (HBO).


Ik probeerde nog om rechtstreeks toegelaten te worden.
Ik deed in Amsterdam (Rietveld) toelatingsexamen, maar viel in de 2de ronde af.
In Den Haag (waar ik ook door de eerste ronde was), durfde ik toen niet meer naar de 2de ronde.
Want ik had inmiddels ook wel gezien dat anderen veel meer talent hadden.

Ik vond het vooral heel erg leuk om te doen! Maar toen even niet meer….



Uiteindelijk besloot ik toch maar weer de MBO te gaan doen.
Ditmaal voor activiteitenbegeleidster waarbij ik de kunst en hulpverlening kon combineren.
Ook koos ik voor een andere en zeer gestructureerde school.
  Waar betrokkenheid, ontwikkeling en samenwerken de basis waren.
Ik slaagde en er later volgde ik nog vele opleidingen naast mijn werk.

Maar deze tekenmap gooi ik nooit meer weg!

NB: Mijn oudste kinderen zitten op het VWO en de HAVO.
Mijn jongste (groep 8) denkt dat zij een VMBO advies krijgt.
Zij denkt dat het een school voor domme kinderen is.
Ik zeg altijd dat je er directeur mee kan worden.


4 opmerkingen:

  1. ach arme dochter.. ik ken mensen met minder opleiding die meer bereikt hebben dan menigeen met veel opleidingen ! Een opleiding maakt niet wie jij bent !
    Ik vind de tekeningen leuk :-) en zijn het niet de mensen die van de toneelschool werden afgestuurd de meest populaire acteurs zijn geworden ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal eens Ellen! Een opleiding zegt helemaal niets. Het gaat om in jezelf te geloven en in datgene wat je energie geeft. Dat heeft met opleidingen niets te maken!

      Verwijderen
  2. Wat leuk dat je dat bewaard hebt! Ik ben ook ooit begonnen met mijn creativiteit in een portfolio te stoppen om naar de Rietveld academie te gaan...is nooit wat geworden...net als mijn propedeuse SPH.... En jij bent nog steeds heel creatief! ;-)
    En ik ken bijna niemand die nu nog het werk doet waar die ooit in de puberteit een opleiding voor heeft uitgekozen. Je levenspad vormt zich vanzelf.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wat leuk dat wist ik niet! En dat klopt, iedereen vormt zijn eigen levenspad, waarin vaak al die elementen van vroeger toch (gelukkig) weer een beetje in terug komen!

      Verwijderen