vrijdag 10 januari 2014

Good resolutions 2014 #3

Food & Living

Goede voornemens 2014

Een opgeruimd huis & een perfecte maaltijd.

Het zijn beide mijn ying & yang.
Zowel de schaduwzijde als de zonzijde van de heuvel.

Het gedoe van het snijden en hakken & de rustgevende cadans van het koken.
Het gedoe van het opruimen en schuiven & de verruiming van mijn geest.

De donkere berg waar ik tegenop zie en de verlichting bij het resultaat.


Het gaat niet om hoe groot de maaltijd is.
Het gaat om de intensiteit van het maken.

Het gaat niet om of het uniek is.

Hoeveel foto's heb ik niet van Thaise curry....
Bij voorkeur met pompoen, zalm, gamba's en paksoi.

Het gaat om het genot.


Soms om een minuscule variatie.
Die ik liever evolutie noem.
Mijn Griekse evolutie.

Die ooit begon als 18 jarige in Griekenland.
Waar de uienringen en komkommers inmiddels zijn verdwenen.
De feta of mozzarella-kaas soms strijden, net als de tros of vlees-tomaten.
Maar de zwarte olijven, basilicum, olijfolie, grof zeezout en zwarte peper altijd winnen.


En of het nu voor mij alleen is.
Voor mijn lief of de hele kudde.

Het gaat om de balans en cadans.
Of het werkelijk smaakt.


Soms heb ik na het koken al gegeten.
Soms al gegeten voor het koken.

Onderweg met de auto bij een benzinestation...
Holiday season is over.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten