vrijdag 27 december 2013

My first blog year

Mijn eerste blog jaar (terugblik)

Dit jaar op 9 januari begon ik voor het eerst met bloggen.
Ik maakte er die dag gelijk vijf achter elkaar...
De eerste blogs bestonden uit een foto met een kort tekstje.
Al gauw werden het korte foto-verhaaltjes.

Mijn eerste blog ging over het afscheid nemen van de kerstboom.
In ons huis dat er toen nog zo anders uit zag. (druk hier voor mijn eerste blog)
Mijn laatste blogs gaan over het optuigen van de kerstboom.
Daarmee is de cirkel voor 2013 rond.

Dit is mijn 106ste blog.
Nooit verwacht dat ik er zoveel zou gaan maken.

Bloggen blijft iets magisch hebben.
Je zendt je foto's en woorden de lucht in
Zonder dat je precies weet wie ze allemaal bekijkt of leest.



Dat kan iedereen zijn...
of niemand...

Toch zie ik de teller op mijn blog gelukkig wel oplopen.
Mijn blogs zijn in 2013 maar liefst 16.800 keer bekeken.

Dat is steeds weer een extra rode kers op mijn taart.
Zeker als de kijkers ook nog eens reageren.
Zodat de lezer toch een beetje een gezicht voor mij krijgt.
Een (nog onbekende) naam erbij is natuurlijk nog fijner :-)



Soms zijn het zelf bloggers.
Die het zelf ook leuk vinden om te fotograferen of te schrijven over hun leven.
En net als ik zelf, ook graag weer de blogs van anderen lezen.
Vooral interieur, gezin, knutsel, kook en kringloopblogs vind ik leuk.
Zeker als er mooie heldere foto's bij gemaakt zijn.

Soms collega's, familie of vrienden.
Die meestal reageren op facebook, twitter, instagram of in real life.
Want dat bestaat ook nog :-)

Zelf plaats ik soms mijn blogfoto's op pinterest.
Waardoor de bezoekers van mijn blog uit allerlei landen komen.
Vandaar dat ik ook een vertaalknop op mijn blog heb gezet.


Soms vertaal ik zelf voor de lol weleens een stukje.

Vooral in het Afrikaans 'klinkt' mijn blog erg vriendelijk.
'In die Afrikaans klink alles vriendeliker' :-)

Chinees of Russisch geven ook mooie resultaten!

'在中国,它听起来如此'
'На русском это звучит так'

Ik vertaal zelf regelmatig een Deens of Frans blog.
Hoewel de Google vertaler de zinnen soms vreselijk vervormd.
Begrijp ik dan toch beter de inhoud van die blogs.


Nu weet ik natuurlijk niet of al mijn bezoekers ook lezers zijn.
Wellicht zijn het ook gehaaide hackers op zoek naar hun prooi.
Zo heb ik iedere dag wel bezoekers uit Rusland en de Verenigde Staten.
Ik las vandaag in de krant dat daar de meeste cyber aanvallen zijn.

Maar het idee dat echt iemand in zo'n torentje mijn blog zit te lezen :-)
Of in een wolkenkrabber door mijn foto's heen scrolt!


Dat is toch wel een beetje onwerkelijk.

Het kunnen natuurlijk ook gewoon mensen op vakantie zijn.

Die eventjes hun twitter of facebook account checken.

Op de rug van een kameel met een half oog op de piramides.




Of ergens anders op de aardbol oog in oog met...


Veel bezoekers komen uit de buurlanden naast ons.
Duitsland, België en Luxemburg.  



En het buurland overzee.



Ook tijdens het skiën of bij het haardvuur wordt er gelezen.
In Oostenrijk, Zwitserland en Frankrijk.



Daarnaast zijn er soms exoten.
Die ik dan even op de kaart op zoek.
Aangezien ik geen idee heb waar ze liggen.

(Het eiland) Belize vond ik het wel het meest bijzonder.



Ik weet niet wie daar op vakantie was :-)
Maar zo mooi!

Hoe dan ook. 
Ik heb lol in bloggen.
Bloggen brengt rust en structuur.
Het is een druk jaar geweest.

Mijn drie meest gelezen blogs zijn:

- het behalen van mijn MBA (druk hier voor meest gelezen blog)
-  het afscheid van mijn oude werk
- de verbouwing van ons huis



Gevolgd door de blogs over het afscheid van mijn oude huis,
en de klavertjes vier foto-serie over het gaan samenwonen.
Waardoor ik ook lol in fotograferen kreeg.

Maar ook de blogs over mijn (je moet er van houden)beeldjes verzamelingen blijven populair.



Het loopt tegen het einde van het jaar.
Tijd voor bezinning.

Ik hoop op een rustiger jaar.
Op mijn werk gaat dat vast niet lukken.
Maar thuis zou dat fijn zijn.
Of zou dat gewoon niet bij mij passen?

Afijn, ook in 2014 hoop ik weer te mogen blijven bloggen.

Ik wil iedereen bedanken voor het lezen van mijn blog.
Ik hoop dat jullie dat ook in 2014 blijven doen.

Tot volgend jaar!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten